Met lachen meer intuïtie, betere leerprestaties en creatiever. Echt waar? Echt waar!

Je intuïtie wordt intuïtiever, je creativiteit creëert er op los en je leerprestaties zorgen voor tienen. En dat allemaal door eenvoudigweg te lachen.

Dusss, dat zal wel, zal je wel denken.

Gelijk heb je. Dat dacht ik namelijk ook.

Maar het blijkt echt waar te zijn.

Intuïtie voor je zesde zintuig

derde oogOver je intuïtie. Als je lacht dan verhoog je je energieniveau. Je bloed gaat sneller stromen, je neemt meer zuurstof op en je maakt endorfine aan. Je voelt je lekker. Als je je goed voelt dan ben je meer gevoelig voor de signalen uit je omgeving. Zo simpel.

Volgens Laura Day (schrijfster van Practical Intuition) zijn we verleerd om te luisteren naar onze intuïtie. We hebben geleerd om naar onze logica te luisteren. Daar is niets mis mee, maar als we daarmee onze intuïtieve, eerste gedachten wegstoppen dan gaat het mis.

Door te lachen gaan we ons veiliger en zekerder voelen. Dit maakt dat we ook meer geneigd zullen zijn om beter te luisteren naar onszelf, onze intuïtie. En wat blijkt, de logica sluit er dan ook bij aan.

Intuïtie is voor de meeste mensen niet iets om dagelijks bij stil te staan. Maar als je er even bij stil staat, hoe is het dan met jouw intuïtie? Luister je ernaar?

Leerprestaties naar de top

vijfentwintigLachen helpt je om je leerprestaties te verbeteren. Ze nemen toe met maar liefst 25%. Er is al veel onderzoek naar gedaan. Het blijkt dat dit cijfer zowel voor kinderen als voor volwassenen geldt.

In scholen in India wordt iedere dag lachyoga gedaan, ’s morgens voor de lessen en aan het einde van de dag voor de kinderen weer naar huis gaan. Iedereen doet mee. Alle klassen, alle leerkrachten en het hoofd van de school.

Die onderzoeksresultaten zijn mooi, maar mooier zijn de reacties van kinderen, leerkrachten en ouders.

Kind: Vroeger durfde ik niet naar school. Ik was echt heel verlegen. Maar nu durf ik wel. Ik heb zelfs en paar vriendinnetjes.

Leerkracht: De kinderen zijn tijdens de lessen rustiger en letten beter op. Wat ook opvalt is dat het pestgedrag enorm is gedaald. Kinderen voelen zich prettig en veilig.

Ouder: Mijn kind ging vroeger niet graag naar school. Nu staat hij te trappelen. Zijn cijfers zijn een punt gestegen en hij is gelukkiger.

Heb jij er wel eens over nagedacht om je (leer) prestaties te verbeteren?

Creatiever met creativiteit

JohnCleeseJohn Cleese zegt over creativiteit dat je in de juiste stemming moet zijn. Creëer een prettige stemming door een oase te maken in het midden van alle dagelijkse stress.

Hoe maak je een oase in het midden van stress? Door grenzen te stellen aan tijd en ruimte. Bepaal een start- en eindtijd en zorg dat je NIET gestoord kan worden. Telefoon uit!

Juist door je oase los te koppelen van je normale leven kan je gaan spelen.

We weten bij de lachclubs dat je door te lachen in het ‘nu’ komt. Je creëert met een lach vanzelf die oase waarover John Cleese het heeft. En in een lachclub is er ook een begin- en een eindtijd.

Je creativiteit neemt toe, terwijl je jouw oase maakt in een zee van lachen. Hoe maak jij je oase?

John Cleese over creativiteit

Ik vind het filmpje van John Cleese heel boeiend. Het gaat niet over lachen. Maar de lach heeft wel veel raakvlakken met andere manieren om intuïtie, prestaties en creativiteit te verbeteren.

Hoe is dat voor jou?

Dit bericht is geplaatst in Gezondheid & wetenschap, Werk, leven en spelen. Bookmark de permalink.

Eén reactie op Met lachen meer intuïtie, betere leerprestaties en creatiever. Echt waar? Echt waar!

  1. Novadomus schreef:

    ‘k Heb m’n Brillo-creativiteitsoppoetsdoekjes bijna elk moment bij de hand, alleen ’s nachts doe ik het in bed.

Reacties zijn gesloten.